הסודות מאחורי המדפים – החגים ובעיקר אחריהם
אין זה סוד שעבור רשתות השיווק החגים ובעיקר, ראש השנה ופסח מהווים אירועים מרכזיים, אליהם מתכוננות הרשתות מספר חודשים רב לפניהם.
תוצאות המכר משפיעות רבות על תוצאות החברות, הן בהיבט הפדיון והרווח ולא פחות, בעיקר בהיבט מהמוצרים שנשארים לאחר מכן, קרי המלאי.
רוב רשתות השיווק מבצעות היום רכש עצמאי, על מנת לשפר את המרווח הגולמי ועל מנת להציע לצרכנים שלהן הצעת ערך משופרת וייחודית ובאמצעות זאת למשוך את לקוחותיהם לחנויות.
כאמור החלטות הרכש מבוצעות מספר חודשים מראש, תלוי בענף ונעות בין 5-14 חודשים מראש.
החלטות הקנייה מבוצעות בעיקר על סמך תחזיות לעתיד ונשענות בעיקר על נתוני העבר "והאווירה בשוק", קרי מצב הרוח הלאומי- בעת ביצוע הקנייה.
במילים אחרות, החלטות הקנייה על מוצרי ראש השנה הנוכחי, היו כאשר השוק היה במצב של שאננות ושל אופוריה כלכלית, להבדיל מהמצב הנוכחי, דבר אשר לבטח מכניס חלק מהרשתות ללחץ לא קטן.
מנגד הרשתות נמצאות בדילמה, האם להציע את המוצרים בזול "ולהיפתר מהם כמה שיותר מהר" או למכור ברווח גבוה אבל בקצב איטי יותר ומנגד אולי המוצרים שהוזמנו, כלל אינם מתאימים "לתקופת הצנע הנוכחית" ?
אכן דילמה !
מה שבטוח הוא שמי שישלם כבר בהתחלה את מחיר השאננות, יהיו אלא העובדים הזוטרים יחסית, אשר ימצאו את עצמם מחוץ למעגל "אחרי החגים".
כבר שומעים על פיטורים בפרטנר ולבטח כבר עכשיו מוכנות תוכניות מגירה אצל סמנכ"לי כוח האדם ליום שאחרי החג.
חברות אשר להן אורך נשימה, קרי קופת מזומנים לימי סגריר, יסחבו את התקופה הקרובה, אשר לבטח תאופיין בירידה חדה בביקושים ואילו חברות ממונפות ואשר חייבות כספים למערכת הבנקאית, לבטח כבר החלו להדק את מבנה ההוצאות.
דווקא בימים אלה, גופים אשר השכילו לבנות מערכות מידע, אשר יודעות לתת תמונה מעודכנת של מצב העסק, בדגש מבנה ההוצאות, יוכלו לצאת מהמשבר עם תוך מזעור הפסדים ונזקים.
אחד הדברים הבולטים הוא תחום הפרסום וההוצאה לו, אשר אומנם מתגבר לקראת החג, אולם עוצמתו קטנה כבר כעת ותקטן אף יותר לאחר מכן.
מה צפוי לנו החג ?
בגדול חג סולידי עם הרבה חששות, הוצאה מבוקרת ולא הרבה יותר מהתווים שהתקבלו ובעיקר של מה שצריך, עם קצת מוצרים לשיפור מצב הרוח ולא הרבה מעבר לזה.
מה צפוי לנו אחרי החג ?
בגדול ירידה בשירות, עקב צמצום כוח אדם "עודף", מכירות חיסול של מוצרים בהנחה וריבוי קשיים אצל עסקים, אשר גדלו אולי בלי בסיס כלכלי איתן ושל עסקים אשר עיקר התמחותם זה מוצרים שניתן לחיות ולהסתדר גם בלעדיהם.
חג שמח !
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר